Jak napisać reklamację

0
26
Jak napisać reklamację

Reklamacja jest popularną formą zanegowania stanowiska drugiej strony. Reklamację możemy dziś kierować do różnych podmiotów, które albo świadczyły nam określone usługi, albo od których kupiliśmy dany towar. Reklamację możemy także kierować do zakładu ubezpieczeń, gdy jako ofiara wypadku nie otrzymaliśmy odpowiedniej kwoty odszkodowania albo zadośćuczynienia. Niezależnie od podmiotu, do którego kierujemy reklamację, musimy napisać ją w poprawny sposób. Jak napisać reklamację, by była poprawna pod każdym względem oraz byś odniósł pożądany przez siebie skutek!

Jak napisać reklamację?

Jak napisać reklamację?Zatem jak napisać reklamację? Od czego zacząć? Na samym początku naszego pisma powinniśmy dokładnie określić miejscowość i datę sporządzenia pisma oraz podać swoje dane i dane przeciwnika. Gdy nie jesteśmy pewni do kogo skierować pismo, musimy sprawdzić jaki podmiot jest naszym przeciwnikiem. Gdy nasze wątpliwości nie zostały rozwiane, najlepiej zadzwonić na infolinię i dopytać się, gdzie i do kogo mamy skierować naszą reklamację. Tego kroku nie wolno pominąć przy tym, jak napisać reklamację. Gdy niewłaściwie opiszemy podmiot, do którego kierujemy reklamację, może nam z tej reklamacji nic nie wyjść. Może nie być ona skuteczna prawnie.

Kolejnym krokiem tego, jak napisać reklamację, jest napisanie jej i wysłanie do przeciwnika w terminie. Nie możemy wysyłać reklamacji, kiedy nam się żywnie podoba. Musimy się stosować do terminów. Gdy nie jesteśmy pewni, co do terminu reklamacji, najlepiej taką informację znaleźć w dokumentach od przeciwnika lub zadzwonić na infolinię. W przypadku przekroczenia terminu nawet najlepszy sposób na to, jak napisać reklamację, nam nie pomoże.

Istota reklamacji

Następnym krokiem w napisaniu przez nas reklamacji jest opisanie, co nasz przeciwnik źle zrobił i dlaczego się z tym nie zgadzamy. Wykazujemy szczegółowo nasze argumenty, które przemawiają za naszym stanowiskiem. Dokładnie opisujemy problem, a gdy mamy dokumenty na potwierdzenie naszych argumentów, dołączamy je do pisma. Tego kroku nie można pominąć w tym, jak napisać reklamację. Reklamacja musi szczegółowo poinformować naszego przeciwnika, że jego stanowisko jest błędne.

Ostatnim elementem tego, jak napisać reklamację, jest wskazanie naszego żądania (np. jakiej kwoty domagamy się od zakładu ubezpieczeń) oraz zaznaczenie, w jakim terminie ma zostać wykonane nasze żądanie, gdy termin ten nie wynika z ustawy. Pamiętajmy o tym, by reklamację podpisać. Bez tego nawet najlepszy sposób na to, jak napisać reklamację, nam nie pomoże.

Kiedy możliwa jest reklamacja towaru?

Kiedy możliwa jest reklamacja towaru?Reklamacja towaru możliwa jest tylko wtedy gdy zakupiony towar z różnych powodów nie nadaje się do prawidłowego używania lub posiada inne wady, także ukryte wady fabryczne. Co ciekawe wielu sprzedawców mylnie sądzi, że reklamacje uzna tylko klientom posiadającym paragon dokumentujący zakup danego towaru. Okazuje się jednak, że według prawa nie jest to wcale niezbędne. Jeśli bowiem dokonywaliśmy zakupu przy pomocy karty płatniczej, to zamiast paragonu możemy użyć wyciągu z konta w celu udowodnienia zawarcia transakcji. Sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź na reklamację. Co ciekawe, chodzi tu o dni kalendarzowe a nie robocze. Jeśli w wyznaczonym terminie nie udzieli odpowiedzi to jest to uznawane jako uznanie wnoszonej reklamacji.

Podstawowe błędy podczas składania reklamacji

Jednym z najczęściej popełnianych błędów podczas składania reklamacji jest mylenie jej z gwarancją. Reklamacja jasno wynika z ustawy o warunkach sprzedaży konsumenckiej. Jeśli zaś chodzi o gwarancję to jest ona ustalana przez producenta towaru, który na piśmie gwarantuje określone właściwości danego produktu. Rożnica polega na adresacie pisma. W przypadku reklamacji adresatem jest bezpośredni sprzedawca towaru, czyli sklep w którym zakupiliśmy dany produkt. Jeśli zaś chodzi o gwarancję to adresatem pisma powinien być tzw. gwarant czyli producent danego towaru. Dlatego też w większości przypadków dużo lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia klienta będzie reklamacja, która daje klientowi dużo większe prawa.

Przykładowe reklamacje

Jeśli chodzi o przykładowe reklamacje, które mogą nam posłużyć za wzór do napisania własnej, to bez problemu znajdziemy takie w internecie. Niektóre z nich będą nawet zawierały odpowiednią treść, którą trzeba będzie jedynie nieco zmodyfikować tak, aby pasowała do naszej konkretne sytuacji. Reklamacje takie są już odpowiednio sformatowane i wystarczy tylko zamienić dane gwaranta oraz nasze, czyli klienta. Takie przykładowe pisma po uzupełnieniu danych oraz przedstawieniu własnej sytuacji z danym towarem są gotowe do wydruku lub przesłania do adresata w formie elektronicznej. Przed wysłaniem pamiętajmy jednak, aby przynajmniej dwukrotnie sprawdzić poprawność wszystkich danych.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here