Pływanie – jak wpływa na Twoje mięśnie?

0
86
pływanie

Wiele osób pływa wyłącznie dla zdrowia. Zastanawialiście się jednak kiedyś czy regularne pływanie w jakikolwiek sposób wpływa na wasze mięśnie? Zapewne wskakujecie do basenu i wykonujecie prosty, relaksujący, długodystansowy trening. Wiadomo, że w ten sposób fantastycznie poprawia się siła i wydolność sercowo-naczyniowa. Pływanie można uznać za trening aerobowy jeśli jest wykonywane w sposób miarowy, nie zbyt męczący. Jak już zapewne wiecie, trening aerobowy nadaje się raczej do poprawy kondycji i spalenia nadmiaru tkanki tłuszczowej niż do rozbudowy mięśni. Jednakże pływanie może stać się również treningiem siłowym podobnym do podnoszenia ciężarów z tą różnicą, że w żaden sposób nie męczy kości i stawów a korzysta wyłącznie z siły mięśni.

Figura pływaka – mięśnie, które działają

Kojarzycie charakterystyczną budowę ciała pływaka? Szerokie barki, wąski biodra, pięknie wyrzeźbione ciało – to wszystko jest doskonałym przykładem tego, że pływanie co najmniej powoduje wzrost siły mięśni, a przy odpowiedniej diecie może również spowodować wzrost ich masy i objętości. W dodatku nie trzeba się bać, iż po miesiącach regularnego pływania staniemy się nieproporcjonalni. Pływanie angażuje tyle różnych grup mięśniowych, że nie ma możliwości dla powstania ani jakiejkolwiek kontuzji ani nieproporcjonalnej sylwetki. Jeśli pragniesz zwiększyć masę i wielkość swoich mięśni, zalecane jest pływanie w jak najszybszym możliwym tempie kilka długości, po kilka razy z przerwami.

Które mięśnie są najbardziej zaangażowane podczas pływania?

Są to mięśnie czworoboczne, ramiona, plecy, mięśnie proste brzucha (ABS), mięśnie najszersze grzbietu, nogi oraz tricepsy. Tak więc, pływanie z całą pewnością wzmacnia mięśnie, a to, czy zwiększą one swoją masę zależy głównie od diety, intensywności treningu i czasu przeznaczonego na regenerację.

jak pływanie oddziałuje na nasze zdrowie

Dopasuj styl pływania do tego, jakie mięśnie chcesz wzmocnić

Najprostszym stylem pływania jest styl grzbietowy. Leżymy na plecach z twarzą wychyloną z wody (nie ma kłopotów z oddychaniem), rękami wykonujemy silne wymachy za siebie, zaś nogami mocne wybicia wody w górę. Gdy pływamy stylem grzbietowym, pracują mięśnie rąk i nóg, a także brzucha, pośladków, które trzeba spinać, by utrzymać się na wodzie w pozycji leżącej. Pływanie żabką (to potoczna nazwa stylu klasycznego) w uproszczeniu polega na naśladowaniu ruchów pływającej żaby. Jest to symetryczny styl pływania – tzn. prawa i lewa strona ciała wykonują jednocześnie te same ruchy. Żabka rozbudowuje mięśnie klatki piersiowej, wzmacniając znacznie mniej mięśnie grzbietu. Podczas pływania intensywnie pracują mięśnie rąk i nóg. Kraul jest najszybszym z czterech podstawowych stylów pływackich. Polega na wykonywaniu nożyc nogami, przy równoczesnym naprzemiennym ruchu rąk. Szybkość uzyskuje się za sprawą pracy rąk (70 proc.), praca nóg to zaledwie 30 proc. Styl motylkowy (motylek, delfin) uważany jest za najtrudniejszy. Wymyślił go w 1935 r. fizyk Volney Wilson, który analizował ruchy ryb. Wymaga siły, koordynacji ruchów, umiejętności „falowania” w wodzie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here