Ziemniaki – nie ma powodów do obaw!

0
46
ziemniaki

Mit o tuczących właściwościach ziemniaków wciąż ma wielu zwolenników. Jak jest naprawdę z ulubionym dodatkiem Polaków do obiadu? Skrobia jest polimerem glukozy – łańcuchem zbudowanym z wielu cząsteczek glukozy połączonych ze sobą za pomocą wiązań chemicznych. Produkty o wysokiej zawartości skrobi często opisywane są jako tuczące. Do produktów bogatych w skrobię należą: produkty zbożowe, takie jak ryż, makaron, pieczywo, płatki śniadaniowe, niektóre owoce i warzywa, jak tytułowe ziemniaki. Produkty te jednak najczęściej są niskokaloryczne i ubogie w tłuszcz – oczywiście podług wartości dotyczących normalnych porcji. Tuczące stają się dopiero, gdy przesadzimy z ich ilością lub zostaną podane z tłustymi dodatkami. Przykładowo same ziemniaki są wartościowym składnikiem posiłku, dostarczają sporo potasu i białka o wysokiej wartości biologicznej. Jednak, gdy podamy je z tłustym sosem lub tłuszczem, zamieniają się w bombę kaloryczną.

Ziemniaki są bogate w witaminy

Dawka witaminy C (45 mg na 100 g młodych ziemniaków i 13mg na 100 g ziemniaków dłużej przechowywanych ), po zjedzeniu normalnej dwustugramowej porcji pozwala w dużej mierze zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę.
Ziemniak zawiera także witaminy z grupy B ( B1, B3, B6 ), niezbędne do ogólnego metabolizmu. Aby w pełni te witaminy wykorzystać, starajmy się gotować ziemniaki krótko, najlepiej na parze.

Ziemniaki obfitują w mikroelementy

Jedząc ziemniaki możemy uzupełnić niedobór magnezu, jaki często występuje u kobiet, które się odchudzają. Ponadto zawartość potasu zapobiega skurczom mięśni u sportowców. Wreszcie ziemniaki zawierają żelazo, które w połączeniu z witaminą C przeciwdziała utracie żelaza przez kobiety podczas menstruacji.

jakie ziemniaki najzdrowsze dla nas

Ziemniaki dostarczają energii

Te węglowodany złożone ( 20g/100g ) sycą, a także dostarczają sporej dawki energii, utrzymującej się przez dłuższy czas. Aby ją w pełni wykorzystać, lepiej jest ugotować ziemniaki na parze lub w łupinach. Idealne byłoby dodać trochę masła i plaster szynki, aby wspomóc metabolizm i w ten sposób ułatwić przyswajanie węglowodanów złożonych

Ziemniaki regulują przechodzenie zawartości jelitowej

Ziemniaki są przede wszystkim jarzyną, a oprócz tego skrobią. Im są młodsze, tym więcej zawierają aktywnego błonnika ( mniej agresywnego niż celuloza, jaka jest zawarta w otrębach ), co pozwala przeciwdziałać zaparciom i biegunkom.

Gotuj na parze!

Co daje gotowanie na parze? Przede wszystkim zachowujesz składniki odżywcze gotowanych produktów. Mięso jest soczyste i nie przesiąknięte tłuszczem tak, jak podczas smażenia, a warzywa zachowują naturalną barwę i dzięki temu nie tracą jędrności.

Jak gotować na parze?

Gotowanie na parze w tradycyjnych garnkach jest nieco trudniejsze, ale nie niemożliwe. Wystarczy zaopatrzyć się w specjalny koszyczek do gotowania na parze, który umieszcza się wewnątrz garnka (najlepiej takiego z grubym dnem). Zanim włożysz do niego warzywa czy mięso, wlej niewielką ilość wody, wsyp przyprawy ziołowe i doprowadź do wrzenia. Gotowane w ten sposób produkty nabiorą aromatu dodanych ziół i przypraw.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here